نمایش ورزش زورخانه ای و ندای یا حسین در توکیو سفیر ایران در ژاپن:

نمایش ورزش زورخانه ای و ندای یا حسین در توکیو سفیر ایران در ژاپن:

پارالمپیک فرصت خوبی برای تداوم همکاری‌های فرهنگی است

3 شهریور 1400

نمایشگاه فرهنگی ایران در محل سفارت جمهوری اسلامی با حضور سفیر، رییس کمیته ملی پارالمپیک ایران و برخی مقامات دیگر برگزار شد.

مرتضی رحمانی موحد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در حاشیه این مراسم و در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: سفارت بر حسب وظیفه‌ای که دارد و بر اساس ماموریت‌هایی که برای ارائه تسهیلات، خدمات و حمایت‌ها از هیات‌ها و ماموریت‌هایی اعزامی دارد، در این مورد خاص رقابت‌های پارالمپیک نیز همکاری‌هایی را با کاروان ورزشی ایران داریم که امیدواریم کارگشا و سازنده باشد. 

وی افزود: از سال ۹۸ هماهنگی‌هایی را با کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک ایران شروع کرده ایم که همه در جهت ارائه خدماتی است که نیاز دارند. برنامه‌هایی به مناسبت رویداد پارالمپیک و معرفی و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران اسلامی که الحمدالله به خوبی هدایت و اجرا شده است.

وی درباره برخی اعتراضات مردم ژاپن و مخالفت با برگزاری المپیک و پارالمپیک گفت: المپیک به خاطر اینکه استاندارد ویژه‌ و دستگاه‌های خاصی در این دوره داشت، کاملا متفاوت با همه دوره‌های قبلی بود. به همین دلیل ممکن است که برخی نابسامانی ها در برگزاری وجود داشت که سریع هم رفع شد و بر این اساس یک بخشی از جامعه ژاپن موافق برگزاری این رویدادها نبود ولی مدیریت خوبی از طرف دولت ژاپن شد و با وجود اینکه در شهر وضعیت اضطراری حاکم بود، محیط‌های ورزشی دهکده به خوبی کنترل شد و نهایتاً المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

رحمانی در ادامه و در سخنانی در این مراسم با آرزوی موفقیت برای کاروان پارالمپیک ایران در توکیو گفت: امروز هم که پارالمپیک برگزار می‌شود و در دهکده بازی‌ها ورزشکاران حضور دارند که امیدواریم که نتایج خوبی حاصل شود و ورزشکاران ایرانی بتوانند موفقیت‌هایی را کسب کنند. 

در این مراسم تابلو فرش پارالمپیک ۲۰۲۰ به کمیته ملی المپیک ایران اهدا شد. این تابلوفرش توسط گروهی از معلولان کهریزک بافته شده است. یک قطعه از این فرش هم به کمیته بین المللی پارالمپیک، شهرداری توکیو و همچنین به سفارت کبرای ژاپن در ایران تقدیم می شود. 

مرتضی رحمانی موحد سفیر جمهوری اسلامی ایران در توکیو، محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی پارالمپیک، ژاله فرامرزیان معاون وزارت ورزش و جوانان، هادی رضایی سرپرست کاروان ایران در پارالمپیک توکیو۲۰۲۰، تابع دبیر اجرایی پارالمپیک، لیموچی نایب رییس پارالمپیک، مظلومی رییس فدراسیون نابینایان، شعبانی بهار رییس فدراسیون تیراندازی با کمان، قاسمی مشاور وزیر ورزش و جوانان، امیر ماندگارفر و فرهاد طلوع کیان مشاوران رییس پارالمپیک، حمیدی دبیر فدراسیون جانبازان و معلولین، سرلک مسوول فرهنگی کاروان، دیوسالار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، یامامورا مادر شهید بابایی و سرپرست معنوی کاروان، ماتسونامی رییس دانشگاه علوم ورزش نیپون و تنی چند از سفرای کشورها در توکیو و برخی فعالان اقتصادی ایرانی و ژاپنی حوزه فرش در این مراسم حضور داشتند. 

بخش پایانی مراسم به معرفی و نمایش ورزش زورخانه ای و آیین پهلوانی اختصاص داشت.

ورزشکاران ایرانی مقیم توکیو به همراه چند ورزشکار ژاپنی به میانداری حمید وصالی با مرشدی مسعود روزبهانی، گوشه هایی از این ورزش اصیل ایرانی را به نمایش گذاشتند. 

نکته جالب توجه، لباس های سنتی زیبا و هماهنگ گروه بود که توسط فدراسیون زورخانه ای ایران تهیه و توسط کمیته ملی پارالمپیک به توکیو رسیده بود.  

نکته دیگر، همکاری فرهاد طلوع کیان رییس پیشین فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای که سرپرستی تیم رسانه کاروان را به عهده دارد، با گروه مذکور بود.

 وی توضیحاتی همراه با مترجم ژاپنی از ثبت یونسکو، فرهنگ پهلوانی، فلسفه ادوات و آیین ها و سابقه فعالیت معلولان و جانبازان در ورزش زورخانه ای ارائه نمود. سپس به مناسبت هفتمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، به خواندن ذکر حسین حسین و مرشدی با میل گیری ورزشکاران پرداخت و فضایی معنوی بر مراسم غالب شد.

 

طلوع کیان در ادامه، داوری کشتی پهلوانی، اجرای گل کشتی و دعای آخر را به عهده گرفت و به ساحت "سردار دل ها" شهید قاسم سلیمانی به عنوان پهلوان‌معاصر ایران که کاروان‌پارالمپیک نیز به نام این قهرمان ملی هست، ادای احترام کرد.

 

منبع:  ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است