برگزاری همایش آشنایی و پیشگیری از بیماری ایدز

برگزاری همایش آشنایی و پیشگیری از بیماری ایدز

15 آبان 1397

با همکاری گروه احیا که مرکب انجمن حمایت و یاری آسیب­دیدگان اجتماعی و انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان توان­یاب است، همایش آشنایی و پیشگیری از بیماری ایدز برای کارآموزان، کارکنان، اعضا گروه همیاری بانوان و جوانان و مدیران مجتمع رعد برگزار شد.

به گزارش روابط­عمومی مجتمع رعد؛ در ادامه همکاری مؤسسات خیریه و استفاده از ظرفیت­های علمی تخصصی یکدیگر، همایش آشنایی و پیشگیری از بیماری ایدز توسط انجمن احیا در سالن همایش رعد برگزار شد.

در این مراسم دکتر هایده نکته­دان، ایدز را یکی از 5 عامل اصلی مرگ و میر انسان­ها در جهان قلمداد کرد و گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد، واکسن ندارد اما قابل کنترل و پیشگیری است و از هر 125 نفر یک نفر ناقل ویروس ایدز است.

وی افزود: براساس آمارهای اعلام شده 50 درصد از بیماران آلوده به ویروس ایدز را جوانان در سنین کار و فعالیت به خود اختصاص داده­اند و 88 درصد بیماران مرد هستند.

دکتر نکته­دان عمده­ترین علل شیوع بیماری ایدز را کمبود آگاهی، عدم رعایت مقوله­های بهداشت فردی، ضعف مهارت و باورهای معنوی، ضعف آموزش و فقدان تعاملات مؤثر در نظام خانواده برشمرد و افزود: مهم­ترین عامل بیماری یا HIV بروز رفتارهای پرخطر جنسی از سوی انسان است که در هر سن و سالی می­تواند سلامتی انسان­ها را تهدید کند.

مشاور سلامت و خانواده انجمن احیا با اشاره به نشانه­های ابتدایی و نهفتگی این بیماری که مشابه یک سرماخوردگی معمولی است، افزود: در مراحلی که بیماری فراگیر و حاد شود، درگیر شدن ریه­ها و اسهال طولانی از نشانه­های گسترش بیماری است و باید بدانیم ایدز پیشگیری مؤثر دارد و با یک آزمایش اولیه و تکرار آن پس از 3 ماه این بیماری تشخیص داده می­شود.

در قسمتی از این مراسم خسرو منصوریان مدیرعامل انجمن احیا با اشاره به تاریخچه تأسیس و فعالیت مجتمع رعد افزود: زمانی من در مجتمع رعد مسؤولیت داشتم که 3 نفر کارآموز با رعد آشنا بودند و وقتی که از رعد رفتم 200 نفر کارآموز در 11 دوره از آموزش­های رعد استفاده می­کردند و آن زمان از ترکیب واژه­های توانستن و یافتن که بار معنایی مثبتی داشت واژه توان­یاب به جای واژه معلول که معنای ناخوشایندی در ذهن بجای می­گذاشت، استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه بعد از رعد به فکر تأسیس انجمن آسیب­دیدگان اجتماعی افتاده است، افزود: زمانی که به وزارت کشور برای دریافت این مجوز مراجعه کردم با آن موافقت نشد اما چند سال بعد که برای تأسیس انجمن حمایت کودکان توان­یاب مراجعه کردم، مهندس کلانتری گفت: مجوز این انجمن را نمی­دهد مگر آنکه مسؤولیت انجمن آسیب­دیدگان اجتماعی را قبول کنم و برای اولین بار مجوز 2 انجمن به یک نفر در یک روز داده شد. از آن تاریخ به بعد انجمن احیا با 5 خط تلفن مستقیم به نام "هات لاین" خدمات مشاوره­ای به آسیب­دیدگان اجتماعی ارایه می­داد که بیشترین تماس­ها را خانم­ها داشتند، پس از گذشت مدتی که مادران آسیب­دیده که اکثر آنها ناخواسته از طریق همسران معتادشان به ایدز مبتلا شده بودند، ابراز تمایل کردند برای آگاهی بخشی به جامعه تجربه زندگی با بیماران ایدز را به جامعه منتقل کنند و گروه مادران حامی سلامت از حضور مادرانی که در کنار این بیماری خانواده و فرزندانشان را حفظ کردند به برگزاری همایش­های آموزشی کمک مؤثری کردند.

شایان ذکر است در پایان این همایش آموزشی از داوطلبان آزمایش تست تشخیص بیماری ایدز به عمل آمد. 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است