90 درصد ارتباط ناشنوایان با محیط دچار اختلال است

90 درصد ارتباط ناشنوایان با محیط دچار اختلال است

28 دی 1396

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در ناشنوایی حدود 90 درصد ارتباط فرد با محیط دچار اختلال می‌شود.

 

 مسعود فیروزی امروز در مراسم «افتتاحیه طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 ساله در مهدکودک‌های بهزیستی» که در مهد کودک اوج برگزار شد، اظهار کرد: در نابینایی 10 درصد و و در ناشنوایی حدود 90 درصد ارتباط فرد با محیط مختل می‌شود این موضوع اهمیت شنیدن را در ارتباط مشخص می‌کند. 

 

وی با بیان اینکه «در گذشته می‌گفتند نوزاد همچون یک لوح سفید است»، ادامه داد:  تکامل حس شنوایی خط بطلانی بر نظریه لوح سفیدکشید. چندین ماه قبل از تولد، شنوایی تکامل پیدا می‌کند. نوزاد در دوران جنینی  قابلیت شنیدن دارد و ارتباطات کلامی والدین می‌تواند در ناخودآگاه  فرزندان تاثیر بگذارد.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان  از افتخارات کشور است. بیماران زیادی هستند که به دلیل غربالگری نشدن یک معلولیت دائمی را یدک می‌کشند.

 

فیروزی یادآور شد: طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا 5 سال یک ضرورت است. غربالگری شنوایی سالمندان هم موضوعی است که در سطح دنیا مطرح است.

 

وی با اشاره به اینکه شاخص سالمندی در دنیا سن 60 سالگی است، گفت: در گذشته سن امید به زندگی 63 سال بوده اما امروز به 80 سال رسیده است. بنابراین بین سالمندی و سن امید به زندگی یک دوران 20 ساله وجود دارد به همین دلیل شنوایی در این دوره بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

 

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: حدود 30 تا 50 درصد سالمندان کم‌شنوایی دارند که معمولا  به دلیل عدم تشخیص اختلالات شنوایی و مداخلات موثر در  سالمنذان بحث‌های تشخیص کلام هم اضافه می‌شود و  پس از مدتی به علت افت جدی در تشخیص کلمات، سمعک هم پاسخگویی لازم برای آنها را ندارد.

 

شناسایی بیش از 2000 کودک با اختلال شنوایی در خراسان رضوی

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در طی اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان در خراسان رضوی 2446 کودک با اختلال شنوایی شناسایی شدند.

 

 مسعود هنربخش امروز در مراسم افتتاحیه طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 ساله در مهدکودک‌های بهزیستی که در مهد کودک اوج برگزار شد، با اشاره به اینکه «در غربالگری شنوایی نوزادن یک فرآیند 12 ساله را طی کرده ایم»، اظهار کرد: در خراسان رضوی و در طی این 12 سال 855 هزار کودک را تحت پوشش طرح قرار دادیم که از این تعداد 2446 کودک با اختلال شنوایی شناسایی شدند. همچنین 248 کودک با کم شنوایی عمیق شناسایی شدند.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه غربالگری شنوایی نوزادان، خراسان رضوی در سطح کشور از نظر کمی و کیفی رتبه اول را دارد.

 

هنربخش عنوان کرد: در حال حاضر سازمان بهزیستی از غربالگری شنوایی نوزادان یک قدم جلوتر رفته و متولی غربالگری شنوایی در سنین 3 تا 5 سالگی شده است.البته در سال گذشته این طرح به شکل پایلوت انجام و 1340 کودک غربالگری شدند که در 50 نفر از آنها تشخیص اختلال شنوایی داده شده  و تحت درمان هستند.

 

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها به مداخلات پیشگیرانه سطح دو متوسل شده و غربالگری یکی از مداخلات پیشگیرانه سطح دو است.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در ماه‌های اول نوزادی ارتباط مادر و کودک از طریق شنوایی است»، گفت: برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند بچه‌ها در دوران نوزادی چیزی متوجه نمی‌شنوند، روانشناسان می‌گویند که صحبت مادر با کودک در متمایز کردن احساسات او بسیار تاثیر گذار است.

 

هنربخش با بیان اینکه «کلام مادر مساوی با شیر مادر است»، خاطر نشان کرد: شیر مادر در فیزیک کودک و کلام مادر در روان او تاثیر دارد. بنابراین لازم است که کودک کلام مادر را بشنود. در نتیجه غربالگری شنوایی نوزادی بسیار می‌تواند به سلامت جسم و روان بچه‌ها کمک کند.

 

با کمبود پوشش مهدهای کودک روبه‌روییم

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر کمبود پوشش مهدهای کودک داریم و این فرهنگ هنوز در بین مردم جا نیفتاده است که فرزندان  خود را  به مهدکودک بسپارند.

 

 غلامحسین حقدادی امروز در مراسم «افتتاحیه طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 ساله در مهدکودک‌های بهزیستی» که در مهد کودک اوج برگزار شد با تاکید بر اینکه «مهدکودک لازمه رشد روانی کودک است»، عنوان کرد: مهمترین زمان رشد کودک سنین زیر 6 سال است. اگر از این سن غفلت کنیم غفلت بسیار بزرگی برای نسل آینده  است.

 

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که تمام کودکانِ حداقل بالای 3 سال دوران رشد خود را با آموزش کافی سپری کنند. در حال حاضر کمبود پوشش مهدهای کودک داریم. این فرهنگ هنوز در بین مردم جا نیفتاده است که فرزندان  خود را  به مهدکودک بسپارند. آنها تصور می‌کنند مهدکودک فقط محل نگهداری کودکان است درحالی که اینگونه نیست.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: گاهی مظلومیت بهزیستی را در این جمله احساس می‌کنیم که  مردم تصور می‌کنند بهزیستی کودکان را فقط نگهداری می‌کنند در حالی که ما پرستار کودک نیستیم.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: ما علاوه بر طرح غربالگری شنوایی، غربالگری بینایی، غربالگری اضطراب، و ... را هم در مهدکودک‌ها انجام می دهیم. شعار ما رشد همه جانبه کودک است؛ توزیع غذای گرم در مهدکودک‌های مناطق روستایی و حاشیه شهر در راستای همین موضوع و برای رشد جسمی و روانی کودک است. 

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه « مهدکودک‌ها پایگاه‌های خوبی برای بسیاری از فعالیت‌ها هستند»، خاطرنشان کرد: طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال در مهدکودک‌های بهزیستی قرار است ابتدا در مشهد وسپس در  سطح استان انجام شود.

 

وی افزود: شهرهای تربت جام، حیدریه، کاشمر، نیشابور و سبزوار همزمان با مشهد این طرح را اجرا می‌کنند فعلا مهدکودک‌های شهری تحت پوشش طرح قرار دارند و با دریافت رضایت‌نامه از والدین غربالگری شنوایی کودکان آنها صورت می‌گیرد. فعلا انجام این طرح اجباری نیست.



منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است