30درصد برخی پست‌های سازمانی به معلولان جسمی اختصاص یافت

30درصد برخی پست‌های سازمانی به معلولان جسمی اختصاص یافت

5 دی 1396

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه حقوق افراد دارای معلولیت با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی، متصدی دفتری و ماشین‌نویسی شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی موافقت کردند.

 

 نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 5 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان ادامه رسیدگی به لایحه حقوق افراد دارای معلولیت با اصلاح برخی مواد این لایحه موافقت کردند.

 

براساس این گزارش نمایندگان ابتدا در جریان اصلاح ماده 3 این لایحه، با 168 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر با حذف عبارت "سیاستگذاری، برنامه ریزی" موافقت کردند.

 

ماده 3 اصلاح شده لایحه قانون افراد دارای معلولیت بدین شرح است:

ماده 3 – به‌منظور نظارت بر امور مناسب‌سازی و همچنین نظارت بر اجرای ماده (2) این قانون، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور به شرح زیر تشکیل می‌گردد:

 

1- وزیر کشور یا معاون ذی‌ربط (رئیس)

 

2- رئیس سازمان (دبیر)

 

3- معاون ذی‌ربط وزیر راه و شهرسازی

 

4- معاون ذی‌ربط وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

5- معاون ذی‌ربط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 

6- معاون ذی‌ربط وزارت آموزش و پرورش

 

7- معاون ذی‌ربط سازمان برنامه و بودجه

 

8- معاون ذی‌ربط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

 

9- معاون ذی‌ربط بنیاد شهید و امور ایثارگران

 

10- نماینده تشکل‌های غیردولتی جانبازان

 

11- نماینده شبکه‌های ملی تشکل‌های مردم نهاد

 

12- رئیس شورای عالی استانها

 

13- رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

 

14- نماینده سایر دستگاهها حسب مورد بنا به دعوت رئیس ستاد

 

‌تبصره 1 - ستاد مکلف است بر امر مناسب‌سازی ساختمانها و ‌اماکن دولتی و عمومی دستگاهـهای مـذکور در ماده (2) این قانون نظارت و گزارش‌های اقدامات آنها را ‌درخواست نماید.

 

تبصره 2 - آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون توسط سازمان و با مشارکت وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

در ادامه نمایندگان به اصلاح تبصره ماده 10 پرداختند و با افزوده شدن عبارت "در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه" پس از عبارت "فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت" با 191 رأی موافق، بدون رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

بنابراین گزارش ماده 10 اصلاح شده عبارت است از:

ماده 10- وزارت، مکلف است در قالب اعتبارات مصوب سازمان، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش را ایجاد و اساسنامه آن را سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال نماید.

 

تبصره- بانک مرکزی مکلف است مجوزهای لازم جهت تأسیس صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت را در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در اختیار وزارت قرار دهد.

 

همچنین نمایندگان در جریان رفع ابهامات مواد تصویب شده لایحه مذکور؛ با اصلاح بند (ت) و (ث) ماده 11 با 137 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن با اختصاص 30 درصد از پستهای سازمانی تلفنچی (‌اپراتور‌تلفن) دستگاهها، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت ‌جسمی، حرکتی موافقت کردند و همچنین بدین منظور سی درصد (30%) از پستهای سازمانی متصدی دفتری و ‌ماشین‌نویسی دستگاهها، شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی به افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی اختصاص یافت. همچنین بر دولتی بودن شرکت های مدنظر تاکید شد.

 

همچنین با 169 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن با اصلاح تبصره بند (ث) موافقت کردند.

اصلاحیه بدین شرح است:

 

‌تبصره- کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای‌عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا‌ و افراد دارای آسیب نخاعی واجد شرایط طبق ضوابط قانونی به کار بگیرند را رأساً با برگزاری آزمون اختصاصی جامع معلولین به کار گیرند.

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است