راه‌اندازی مدرسه در آسایشگاه کهریزک/ مشکل کهریزک با بیمارستانها برای اعمال جراحی

7 آذر 1395

بنابر اظهارات مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک؛ براساس آمارها، تعداد معلولان کشور در دو سال اخیر از 10 به 15 درصد افزایش یافته است که از این تعداد 430 هزار نفر در روستاها و حدود 700 هزار نفر نیز در شهرها زندگی می‌کنند.


 


حسن احمدی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت دوازدهم آذرماه مصادف با روز جهانی معلولان برگزار شد، گفت: آسایشگاه خیریه کهریزک علاوه بر سالمندان به معلولان جسمی - حرکتی، کودک و بزرگسال و همچنین بیماران ام‌اس نیز خدمات خود را ارائه می‌دهد.


 


وی ادامه داد: در حال حاضر 800 معلول جسمی ـ حرکتی در آسایشگاه کهریزک تهران و 172 معلول جسمی حرکتی نیز در آسایشگاه کهریزک البرز نگهداری می‌شوند. در مجموع 1090 معلول تحت پوشش خدمات این آسایشگاه در تهران و البرز هستند؛ علاوه بر آن 150 بیمار ام‌اس نیز در هر دو استان نگهداری می‌شوند.


 


مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین اظهار کرد: 56 معلول دانش‌آموز نیز در آسایشگاه‌های کهریزک زندگی می‌کنند که بعضی از آنها به دانشگاه‌ها نیز راه پیدا کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند. علاوه بر آن 6 زن معلول مدال‌آور مسابقات پارالمپیک نیز در این آسایشگاه حضور دارند.


 


احمدی ادامه داد: 500 نفر از 800 معلول ساکن در آسایشگاه کهریزک تهران روزانه در 44 کارگاه توانبخشی مشغول به کار هستند و علاوه بر آن 12 نفر در گروه تئاتر، 10 نفر در گروه موسیقی نیز فعال بوده و 11 نفر از آنان نیز موفق به ازدواج و تشکیل خانواده شده‌اند.


 


به گزارش ایسنا، فریبرز بختیاری معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه این نشست خبری ضمن بیان آنکه در حال حاضر یک میلیارد معلول در سطح جهان زندگی کرده و 10 تا 15 درصد معلول نیز در کشور زندگی می‌کند، گفت: این افراد در سطح عملکردی و در تعامل با جامعه دچار معلولیت هستند و آسایشگاه خیریه کهریزک پاسخگوی این گروه از افراد است.


 


وی در ادامه ضمن انتقاد از عدم مناسب‌سازی‌های شهری و معابر عنوان کرد: تقریبا تمامی معلولان مراجعه کننده به آسایشگاه خیریه کهریزک توانایی سکونت در خانه و خانواده خود را نداشته و به همین دلیل آسایشگاه نسبت به تامین نیاز آنان اقدام می‌کند.


 


معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین ضمن اشاره به آنکه کهریزک در این سال‌ها تلاش کرده است در زنجیره مراقبتی خود از معلولان بتواند محیطی پویا برای آنان ایجاد کند، گفت: تفاوت کهریزک با دیگر مراکز آن است که فقط در مسائل مراقبتی و درمانی تمرکز نداشتیم بلکه کهریزک را به محلی برای زندگی آنها تبدیل کرده‌ایم و در حد توان نیز امکانات فرهنگی و تفریحی این افراد را نیز ایجاد کردیم.


 


بختیاری همچنین خاطرنشان کرد: حدود 60 درصد از معلولان حاضر در آسایشگاه خیریه کهریزک زن و 40 درصد آنان مرد هستند.


 


معاون سلامت آسایشگاه خیریه کهریزک درخصوص تامین بودجه و امکانات این آسایشگاه اظهار کرد: تمامی پشتیبانی از آسایشگاه کاملا مردمی بوده و حتی در این بین برخی تعاریف قانونی، سختی‌ها و مشکلاتی را برای آسایشگاه به وجود آورده است به طوری که به عنوان مثال آسایشگاه فردی را برای عمل جراحی به بیمارستان معرفی می‌کند اما از آنجا که ما ولی قانونی فرد نیستیم، نمی‌توانیم برگه اجازه عمل بیمارمان را به امضاء برسانیم، بدین ترتیب مددجوی آسایشگاه در پروسه درمانی خود دچار مشکل می‌شود و این مشکلات از این سطح آغاز و تا تامین پول برق و آب و گاز آسایشگاه ادامه می‌یابد به طوری که مسوولان اصلی آسایشگاه باید نسبت به تامین مخارج آب، برق و گاز آسایشگاه اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کنند.


در ادامه این نشست خبری، فهیمه پورفهیم، معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک نیز اظهار کرد: در آسایشگاه کهریزک براساس توانایی‌هایشان شناسایی و با هدف عدم رسوب در کارگاه‌های مختلف معرق، سفال و... فعال شده به طوری که در حال حاضر 500 معلول در کارگاه‌های توانبخشی آسایشگاه مشغول فعالیت هستند.


 


وی ادامه داد: رویکرد اصلی کهریزک ایجاد کارگاه‌هایی است که جامعه به آنها نیاز دارد تا بتوان از درآمد حاصل از محصولات این کارگاه‌ها برای معلولان هزینه کنیم.


 


معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک درخصوص مسائل آموزشی آسایشگاه نیز اظهار کرد: در حال حاضر زیرنظر آموزش و پرورش مدرسه‌ای در آسایشگاه خیریه کهریزک راه‌اندازی شده که دارای 50 دانش‌آموز است. همچنین که 6 دانشجوی معلول نیز در مجموعه کهریزک حضور دارند.


 


پورفهیم در ادامه تاکید کرد: سعی کرده‌ایم پویایی و زندگی را در آسایشگاه محقق کنیم و علاوه بر آن مسائل درمان و مراقبتی را نیز داشته باشیم به طوری که در حال حاضر مرکز فیزیوتراپی کهریزک با دارا بودن 6 فیزیوتراپیست در دو نوبت صبح و عصر به معلولان ارائه خدمت می‌دهد.


 


معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک در ادامه به خدمات مراقبت در منزل این آسایشگاه اشاره کرد و گفت: خدمات مراقبت در منزل را از سال 92 با 100 نفر آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر 300 نفر معلول از این خدمات استفاده می‌کنند زیرا معتقدیم حتی اگر تمام تهران را تبدیل به آسایشگاه کنیم پاسخگوی نیاز معلولان نخواهد بود به همین دلیل باید خدمات مراقبت در منزل را در کشور توسعه دهیم.


 


پورفهیم تصریح کرد: معتقدیم بدترین خانه از بهترین آسایشگاه بهتر است اما نمی‌توانیم با این وجود نافی آسایشگاه‌ها در کشور باشیم. خدمات مراقبت در منزل کهریزک نیز از منطقه 16 تا پاکدشت ورامین در شعاع 40 کیلومتری آسایشگاه ارائه و همچنین از طریق NGOها و بهزیستی افرادی برای دریافت این خدمات به آسایشگاه معرفی می‌شوند که در حال حاضر تعداد آنها به 300 نفر می‌رسد و به طور کاملا رایگان خدمات مراقبت در منزل را از کهریزک دریافت می‌کنند. هزینه‌های نگهداری در منزل، یک چهارم هزینه نگهداری در آسایشگاه است.


 


وی ادامه داد: درصدد آن هستیم بخش روزانه آسایشگاه خیریه کهریزک را راه‌اندازی کنیم تا افراد برای دریافت خدمات به آسایشگاه آمده و شب را در خانه و میان خانواده خود سپری کنند.


 


معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین به روند طولانی شدن تصویب لایحه اصلاحی حمایت از حقوق معلولان نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه چند سالی است که در انتظار تصویب است اما تاکنون به تصویب نرسیده است زیرا متاسفانه معلولان به عنوان شهروند درجه 2 محسوب شده و به آنها نگاه درستی نداریم این در حالی است که با اصلاح قوانین می‌توان بسیاری از مشکلات در این حوزه را حل کرد.


 


آذر معنوی پزشک بخش معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در ادامه اظهار کرد: 100 میلیون کودک معلول در دنیا زندگی می‌کنند و 50 درصد معلولان جهان نیز قادر به تامین مخارج زندگی خود نیستند.


 


وی ادامه داد: معلولان یک و نیم برابر سایر افراد مورد آزار و اذیت و خشونت قرار می‌گیرند که این آمار برای کودکان معلول به بیش از 4 برابر نیز می‌رسد.


 


پزشک بخش معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک همچنین از عدم مناسب‌سازی‌های شهری نیز انتقاد کرد و گفت: معلولیت برای خانواده و دولت هزینه‌بر است با این حال در حال حاضر تنها شهرداری تهران دارای وسایل حمل و نقل عمومی است که تعداد آنها نیز اصلا پاسخگوی جمعیت معلولان نیست.


 


معنوی همچنین خواستار تصویب لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان شد تا به موجب آن بتوان مشارکت اجتماعی معلولان را افزایش و سطح زندگی آنها بهبود ببخشیم.


 


افشین وجدانی‌روشن، مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز نیز در ادامه این نشست خبری گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هر 8 دقیقه یک کودک معلول در جهان به دنیا می‌آید این در حالی است که 4 درصد از افراد جامعه نیز دارای معلولیت شدید و هزینه مراقبت از آنها بسیار سنگین است.


 


وی ادامه داد: در هزاره جدید سهم عوامل ژنتیکی در معلولیت کمتر شده و حوادث سهم اعظمی را به خود اختصاص داده‌اند.


 


مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز در ادامه عنوان کرد: در آسایشگاه کهریزک البرز کودکان معلول ذهنی زیر 14 سال نگهداری شده که در صورت ادامه عمر آنها به 14 سالگی با هماهنگی بهزیستی به مراکز نگهداری معلول ذهنی بالای 14 سال بهزیستی سپرده می‌شود.


 



وجدانی‌روشن اظهار کرد: هزینه افراد معلولی که در آسایشگاه کهریزک نگهداری می‌شوند همانند تعرفه بهزیستی 860 هزار تومان در ماه است، این در حالی است که 90 درصد کودکان معلول این آسایشگاه فاقد سرپرست و کارتن‌خواب هستند و 10 درصد مابقی، خانواده‌هایی هستند که تا سقف 50 هزار تومان می‌توانند پرداخت کنند.


 


وی گفت: ما اهرم قانونی نداریم که بتوانیم کودکان معلول و بی‌خانمان را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم. در آسایشگاه کهریزک البرز سه گروه معلول بزرگسال، سالمند و کودک معلول داریم که 55 درصد کل بستری‌ها افراد کارتن‌خواب، مجهول‌الهویه و فاقد سرپرست‌اند اما در مورد کودکان باید گفت که 90 درصد آنان فاقد سرپرست هستند.


 


وجدانی روشن گفت: روزانه کودکان معلولی که فاقد سرپرست هستند در جلوی درب آسایشگاه رها می‌شوند که یک معضل شده است، از طرفی به ازای هر 10 نفر مددجو یک مراقب داریم چون هزینه‌ها کفاف مراقبان بیشتر را نمی‌دهد.


 


مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک البرز در پایان گفت: در این آسایشگاه 193 کودک معلول و 172 معلول بزرگسال، سالمند و بیمار نگهداری می‌شوند که در مجموع 365 نفر را شامل می‌شود.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است